فروش و مشاوره
09389272860
02133553080
09389272860
33553080
اینستاگرام
بوش ایران
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ | Friday 29 March 2024

فروشگاه های اینترنتی امن و قابل اعتماد چه ویژگی هایی دارد؟

فروشگاه های اینترنتی امن و قابل اعتماد چه ویژگی هایی دارد؟

یک خرید اینترنتی ایمن و بدون دغدغه

نکته هایی برای خرید اینترنتی و آنلاین و تشخیص یک فروشگاه اینترنتی مجاز و تخصصی

کمبود وقت در دنیای پرمشغله و پرهیاهوی امروز ، مردم را بر آن وا میدارد تا از حداکثر وقت خود استفاده کرده و نیازهای خود را به صورت اینترنتی فراهم کنند و با پیشرفت ارتباطات اینترنتی و ارائه خدمات برپایه آن، خریدهای آنلاین و اینترنتی هر روز بیشتر از قبل رایج شده و به خاطر سهولت و راحتی‌شان، مورد استفاده افراد بیشتری قرار می‌گیرد. با کمک امکانات فراهم شده در فروشگاه‌های اینترنتی، شما هر کالایی را که بخواهید به راحتی و با کمترین هزینه در منزل یا محل کار خود دریافت می‌کنید بدون اینکه مجبور باشید بخشی از زمان خود را صرف رفت و آمد یا بررسی حضوری بکنید.

اما نکته این‌جاست که این راحتی و آسانی، نیازمند هشیاری و مراقبت‌هایی نیز هست. متاسفانه همان‌قدر که فروشگاه‌های معتبر و رسمی در فضای اینترنت ایجاد شده‌اند، فروشندگان غیررسمی و سودجو نیز به روش‌های آنلاین روی آورده‌اند. به همین دلیل لازم است در هنگام خریدهای اینترنتی نکاتی را در نظر بگیرید تا این تجربه لذتبخش برای‌تان به خاطره‌ای تلخ بدل نشود.

توجه به نکات زیر ، شما را در انجام یک خرید اینترنتی امن ، کمک میکند

1-فروشنده و فروشگاه را بررسی کنید و بشناسید

توجه کنید همان‌طور که در فروشگاه‌های سطح شهر ،میزان اعتبار و کیفیت خدمات، متفاوت هستند، فروشگاه‌ها و فروشنده‌های اینترنتی نیز چنین درجه‌بندی‌هایی دارند.شما با یک نگاه دقیق میتوانید به آسانی دریابید که وب سایت مورد نظر ، معتبر است یا خیر .برای این موضوع ، ابتدا نگاه کنید که قسمت درباره ما وجود داشته باشد ، تمام وبسایت‌های معتبر و شناخته شده دارای یک صفحه «درباره ما » هستند که در آن هویت و تاریخچه فعالیت خود را شرح می‌دهند. اگر وبسایتی چنین صفحه‌ای ندارد یا به‌طور گنگ و غیرمفهوم توضیحاتی را نوشته است، می‌تواند نشانه‌ای باشد از اینکه سایت مناسبی برای خرید نخواهد بود.

همچنین ، بخش تماس با ما ، باید شامل اطلاعات دقیقی از آدرس فروشگاه و همچنین تلفن تماس باشد.اگر در بخش تماس با ما ، فقط یک شماره تلفن ایرانسل بود و هیچ اطلاعات دیگری وجود نداشت ، سایت قابل اعتماد نیست.

 

2-  داشتن نماد اعتماد الکترونیکی یک ضرورت است.

سایت های فروشگاهی اینترنتی برای انجام خرید و فروش به ‌صورت رسمی و قانونی نیازمند کسب «نماد اعتماد الکترونیکی» از وزارت صنعت، معدن و تجارت و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی هستند. فقط سایت های دارای نماد اعتماد الکترونیک ، میتوانند درگاه پرداخت اینترنتی از بانک مرکزی دریافت کنند و بدون داشتن نماد اعتماد ، هیچ سایتی ، درگاه پرداخت به صورت مستقیم از بانک مرکزی ندارد.برای گرقتن نماد اعتماد الکترونیکی ، فروشگاه‌ها باید مواردی را رعایت کنند و مدارک و مجوزهای لازم از شرکت هایی که کالای آنها را به فروش میرسانند را به سازمان مرتبط ارائه دهند تا پس از بررسی کارشناسان و رفع ایرادهای احتمالی، موفق به کسب نماد اعتماد شوند. شما با کلیک بر روی این نماد می‌تواند اطلاعات تماس و مشخصات فروشگاه را مشاهده کنید.که یا به نام شخص است که جواز کسب دارد و یا به نام شرکت است که در روزنامه رسمی میتوانید نام و آدرس و مدیران آن شرکت را پیدا کنید. اگر وبسایتی نماد اعتماد ندارد و به شما جنسی را برای فروش عرضه می‌کند مشابه این است که شما به جای خرید از فروشگاه‌های معتبر، از دستفروش‌ها خرید کنید. در صفحه اول و تمام صفحه‌های سایت فروشگاه اینترنتی بوش ایران ، این نماد وجود دارد.

 

3-  امنیت درگاه های پرداخت‌های اینترنتی را چک کنید

تمام پرداخت‌های آنلاین باید از طریق درگاه یکی از بانک‌های رسمی کشور انجام شود. هیچ وبسایتی حق ندارد به طور مجزا و خارج از فضای درگاه پرداخت، از شما تقاضای رمز عبور و اطلاعات کارت بانکی‌تان را بکند.بعضی از وب سایت ها ، از یک درگاه واسطه برای پرداخت استفاده میکنند که کاملا نا امن و خطرناک است و نشان میدهد که سایت مجوزهای لازم برای گرفتن نماد اعتماد را نداشته است و از یک سایت واسطه برای پرداخت استفاده کرده است . همچنین لازم است هنگام ورود به درگاه بانک، ابتدا نشانی وبسایت را چک کنید که با https شروع شده و بر روی دامنه shaparak.ir قرار گرفته باشد. سپس مبلغ پرداختی را با مبلغ کالای مورد نظرتان تطبیق دهید و سپس اقدام به پرداخت نمایید.

 

4- ازیک ارتباط اینترنت امن استفاده کنید

دقت کنید که  هنگام ورود اطلاعات بانکی از شبکه‌های اینترنت عموم - نظیر wifi رایگان در کافه‌ها یا فرودگاه - استفاده نکنید. ممکن است در مسیر این ارتباط‌ها نرم‌افزارهایی تعبیه شده باشد که اطلاعات شخصی شما را به سرقت ببرد.

 

5- فروشگاه‌های تخصصی و رسمی و معتبر را انتخاب کنید

شما هیچ وقت برای خرید یخچال و یا تلویزیون سراغ یک سوپرمارکت نمی‌روید، ینابراین بهتر است در خرید آنلاین نیز به جای خرید از فروشگاه‌هایی که همه چیز را با هم می‌فروشند و همه چیز فروش هستند ، از فروشگاه‌های تخصصی خرید کنید.همچنین سعی کنید هر برندی را از فروشگاه اینترنتی مخصوص آن برند که نمایندگی فروش برند مورد نظر است ، خرید کنید .مثلا اگر میخواهید از محصولات سامسونگ خرید کنید سراغ وب سایت نمایندگی سامسونگ بروید و اگر از محصولات بوش میخواهید خرید  کنید ، به وب سایت رسمی بوش مراجعه کنید ، نه اینکه از یک فروشگاهی که همه برندها را میفروشد خرید کنید .خرید از فروشگاه‌های غیرتخصصی ممکن است برای شما دردسرهایی ایجاد کند. نصب، حمل و خدمات پس از فروش هر کالا با دیگر کالاها متفاوت است و از طرفی برای اطمینان از اصالت و سلامت کالا بهتر است فروشگاه‌های اینترنتی رسمی را به فروشگاه‌های غیررسمی ترجیح دهید، حتی اگر اندکی به نفع جیب‌تان باشد. چون هیچ ارزانی بی‌حکمت نیست!

6- به روز بودن سایت

زمانی که شما وارد یک فروشگاه میشوید ، اگر خاکی بر روی کالاهای آن فروشگاه نشسته باشد ، توی ذوقتان میخورد و احساس میکنید که فروشگاه به روز نیست ، اگر کالاها اتیکت قیمت نداشته باشد ، احساس میکنید که فروشنده میخواهد کلاه بر سرتان بگذارد.

همچنین اگر فروشگاه درهم و برهم باشد و پر از کثیفی و بی نظمی باشد ، اصلا آنجا را جای قابل اعتمادی برای خرید نمیدانید.

دقیقا با ورود به صفحه اصلی یک وب سایت هم میتوانید هم چیز را مشاهده کنید .اگر سایت به روز نباشد ، قیمت ها دقیق نباشد ، شما نمیتوانید به سایت اعتماد کنید.ممکن است قیمت کالاها مدت ها به روز رسانی نشده باشد ، بنابراین قیمت آنها کم باشد و به نظر ارزان بیایند ، اما باید دقت کنید که قبل از خرید مطمین باشید که از آن مدل کالا با آن قیمت ارزان ، موجودی وجود دارد یا خیر.اکثر این سایت ها بعد از این که شما خرید کردید  برای شما دبه میکنند و میگویند قیمت تغییر کرده است و یا اینکه کالا را موجود ندارند و یا اینکه کالای دیگری برای شما ارسال میکنند.بنابراین باید دقت کنید که سایت هر روز بروزرسانی شود و قیمت ها دقیقا مطابق با قیمت بازار و موجودی کالاها باشد.

7-سایت معتبر فروشگاهی باید مشاورین پاسخگوآنلاین داشته باشد.

هر سایتی باید چندین مشاوره پاسخگو داشته باشد .اگر تلفن های سایت در ساعات کاری پاسخگو نیستند و فقط یک شماره تلفن ایرانسل و یا همراه ، گاهی وقت ها پاسخگو است و گاهی وقت ها جواب نمیدهد ، اصلا به وب سایت اعتماد نکنید .سایت های معتبر و رسمی ، مشاورین فروش آماده به سرویسی دارد که تمام مراحل خرید شما را پیگیری میکنند و اطلاعات دقیقی پیش از خرید در مورد کالا و خدمات خود به شما ارائه میدهندو همیشه در دسترس هستند.

8- وب سایت فروشگاهی اینترنتی باید یک فروشگاه حقیقی هم داشته باشد.

شما باید دقت کنید که از فروشگاهی به صورت آنلاین خرید کنید ، که آن فروشگاه مجازی اینترنتی ، یک فروشگاه واقعی هم در دنیای واقعی داشته باشد .شما نمیتوانید به یک فروشگاه مجازی که صرفا در دنیای نت یک صفحه باز کرده است و چند کالا را به نمایش گذارده اعتماد کنید و خرید کنید.بیشتر این فروشگاه های مجازی اصلا کالایی ندارند و بعد از اینکه شما از آنها خرید میکنید ، تازه میروند و کالای مورد نظر را خرید میکنند که مسلما بعد از چند واسطه کالا به دست شما میرسد.مسلما این فروشگاه ها ، از منبع معتبر ومجازی کالای خود را تامین نمیکنند و کالای آنها شامل گارانتی نمیشود.

9- سایت باید بخش قوانین و مقرارت داشته باشد.

در بخش قوانین و مقررات سایت ، باید تمام مراحل خرید و سفارش گذاری شرح داده شده باشد و همچنین روش های ارسال کالا و تعرفه ارسال کالا به جزئیات در اختیار یوزر قرار داده شود.

10- سایت معتبر باید بخش خدمات و گارانتی داشته باشد

گارانتی یک اصل است و برای تمام کالاها یک شرط اساسی‌ست مخصوصا اگر درباره لوازم خانگی با عمر بالا نظیر یخچال و تلویزیون صحبت می‌کنیم. در سایت‌های معتبر صفحه‌هایی برای معرفی شرایط گارانتی و شیوه ارجاع کالا - در صورتی که به دلیلی مورد نظر شما نبوده باشد - وجود دارد. پیش از خرید این صفحه‌ها را بخوانید یا اگر وجود ندارد، به آن وبسایت اعتماد نکنید. در سایت فروشگاه اینترنتی بوش ایران می‌توانید در این صفحه‌ها شرایط استفاده از گارانتی و مرجوع کردن کالا را بخوانید.

تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت برای بوش ایران محفوظ می باشد.
طراحی سایت و سئو : ایران طراح